Tuisyen
Tingkatan 123
Pendidikan abad ke 21 ?
Keberkesanan Pendidikan Abad Ke-21 ini bukan sekadar tertumpu pada prasarana dan susun atur bilik darjah tetapi penentu utama kejayaan adalah aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang berpusatkan murid bukan berpusatkan guru.
Guru perlu menjadi pemudahcara kepada murid dalam sesuatu aktiviti di dalam kelas.
Warga pendidikan perlu mempersiapkan diri dengan Kemahiran Terkini dalam Pengajaran dan Pembelajaran Abad ke-21 kerana mereka adalah jentera pelaksana untuk segala dasar-dasar yang dirancang oleh Kerajaan.
10 Ciri Pembelajaran Abad Ke-21
1. Berpusatkan pelajar
– pelajar berperanan penting, guru sebagai pembimbing
– meletakkan minat pelajar sebagai keutamaan
– pelajar berperanan penting, guru sebagai pembimbing
– meletakkan minat pelajar sebagai keutamaan
2. Penggunaan komputer
– alat penting untuk kelas abad ke 21
– sangat membantu dalam pengajaran dan pembelajaran
– alat penting untuk kelas abad ke 21
– sangat membantu dalam pengajaran dan pembelajaran
3. Pembelajaran aktif
– penglibatn yang lebih aktif sama ada dengan perbincangan bersama rakan, atau pun penggunaan komputer
– penglibatn yang lebih aktif sama ada dengan perbincangan bersama rakan, atau pun penggunaan komputer
4. Pembelajaran kendiri
– kelas masih boleh berfungsi dengan pelabagai aras pembelajaran
– kelas masih boleh berfungsi dengan pelabagai aras pembelajaran
5. Persekitaran yang kondusif
– tidak terlalu sesak
– peralatan mengajar yang asas seperti papan putih interaktif dan lcd projektor
– tidak terlalu sesak
– peralatan mengajar yang asas seperti papan putih interaktif dan lcd projektor
6. Pelajar faham dan mematuhi arahan
– pemebelajaran dirancang dengan teliti dan tersusun
– peraturan kelas, prosedur dan notis ditampal di ruang khas bagi memudahkan pelajar sentiasa berada dalam landasan yang betul
– pemebelajaran dirancang dengan teliti dan tersusun
– peraturan kelas, prosedur dan notis ditampal di ruang khas bagi memudahkan pelajar sentiasa berada dalam landasan yang betul
7. Saling hormat menghormati
– perlu hormat menghormati antara guru dan pelajar
– guru perlu menggalakan pelajar berucap dengan yakin dan menghargai pendapat mereka
– pelajar perlu belajar bekerjasama dan menghormati rakan sekelas
– perlu hormat menghormati antara guru dan pelajar
– guru perlu menggalakan pelajar berucap dengan yakin dan menghargai pendapat mereka
– pelajar perlu belajar bekerjasama dan menghormati rakan sekelas
8. Pelajar bertanggungjawab terhadap pelajaran mereka
– sekiranya pelajar digalakkan untuk terlibat aktif dalam pembelajaran, maka mereka akan lebih bertanggungjawab dengan pembelajaran mereka
– sekiranya pelajar digalakkan untuk terlibat aktif dalam pembelajaran, maka mereka akan lebih bertanggungjawab dengan pembelajaran mereka
9. Penilaian berasaskan pencapaian
– guru sentiasa menjalankan penilaian dengan pelbagai kaedah tanpa terikat dengan sesuatu bentuk ujian sahaja
– guru sentiasa menjalankan penilaian dengan pelbagai kaedah tanpa terikat dengan sesuatu bentuk ujian sahaja
10. Pembelajaran kolaboratif
– pembelajaran secara berkolaborasi merupakan kaedah paling berkesan dalam pembelajaran
Atas menyahut semua ciri ciri tersebut kami telah bersiap sedia menyediakan pusat tuisyen yang lengkap dengan kemudahan Internet dan kelas disusun agar murid murid mudah bertanya dan berdiskusi
Kami bukan setakat menggilap akademik sahaja kami juga mengadakan berbagai aktiviti seperti sukan Bola sepak dan sukaneka supaya pelajar mengenali kawan kawan mereka dan memudahkan mereka berkongsi pengetahuan .
Hubungi kami untuk mengikuti kelas kelas tuisyen .
No comments:
Post a Comment